Thursday, December 16, 2010

ajal maut di tangan tuhan

semalam waktu aku sebok melepak kat kedai mak cik timah sementara tunggu kelas pukul 2.30 petang aku di kejutkan dengan satu panggilan dari ibu. ingat kan ibu call nak tanya kelas da start ke belum. terkejot beruk aku bila dengar suara ibu menangis. aku lari jauh sikit dari member aku. rasa macam nak pitam dengar ibu cakap sepupu aku yang sihat walafiat meninggal dunia. padahal baru sehari lepas aku dengar dia berbual dengan ibu. ceria betul suara dia. ibu terus letak phone.aku duduk balik. diorang baru nak ejek2 aku,ingatkan aku lari sebab terkentut. terkejut diorang bila aku cakap sepupu aku meninggal. aku blur,ape patot buat. tangan menggigil, kepala mula pening, air mata dah mula berderai. mira drive kereta aku sampai kat taman ilmu.lama aku relax.bila dah mula stabil baru aku drive kereta menuju ke bangsar. amek angah.sepanjang pejalanan aku ta pasang radio,hati berdebar otak aku runsing. macam macam aku pikir. ape sebab arwah along hashim meninggal, macam mana dengan isteri dan anak2 nya lepas ni.? lepas amek angah kami terus ke semenyih. dalam perjalanan angah cerita macam mana kejadian berlaku. rupanya angah orang pertama antara family kami yang dapat tau dia meninggal. perut lapar menyebab kan kepala aku bertambah runsing. dengan penuh confident aku drive macam aku pernah ke rumah arwah,sampai sesat. alhamdulillah kami selamat sampai tepat pukul 6 petang. nampak ramai pak cik2 termasuklah ayah aku dah ada di perkarangan rumah arwah. baru nak masuk tgk mak aku dah tunggu depan pintu.bagi kami jubah dan masuk. sayu betul hati bila masuk rumah tgk sekujur tubuh berselimut kan kaen batik ada kat depan pintu. jenazah di bawak ke masjid berdekatan untuk di mandi,di kapan dan di sembahyangkan.kami sekeluarga bergegas ke masjid. lepas sembahyang isyak kami sembahyang jenazah, dan terus ke kubur taman sri haneco di semenyih untuk kebumikan jenazah. alhamdulillah segalanya berjalan lancar, hujan renyai turun bagaikan memahami isi hati setiap orang yg hadir di tanah perkuburan tu. bagi aku,untung betul arwah along hashim, dimandikan di kapankan dan dikebumikan oleh anak2 lelakinya. pabila talkin di baca hati aku betul2 sayu sedih dan takot. bila pula masa ku akan tiba?

- semoga dicucuri rahmat ke atas roh arwah.amin.

No comments:

Post a Comment